Erica Ritzema schetst waarom ze na 29 jaar met pijn in het hart ophoudt met kleuteronderwijs. Ze kan en wil zich niet conformeren aan de huidige vorm van onderwijs: kleuters moet leerstof van groep 3 worden voorgeschoteld en de resultaten moeten worden vastgelegd volgens een model dat niet aansluit bij de natuurlijke ontwikkeling van kleuters.
Zo worden kinderen gereduceerd tot vaatjes, waarin de leerkracht informatie moet stoppen. Expressievakken zitten in de knel en motorische vaardigheden denderen achteruit. De talenten van de leerkrachten blijven onbenut en het onderwijs gaat voorbij aan de wereldverkenning, de verwondering, de beleving en de zintuiglijke waarneming van kleuters. Het kleuteronderwijs is verworden tot de kweekvijver van een neurotische, egocentrische samenleving.
Onderwijs zou dé investering in onze toekomstige samenleving moeten zijn en daarbij zou grote zorgvuldigheid geboden moet zijn. Omdat dat allemaal niet zo is, stopt Erica met het geven van onderwijs, omdat haar alle zin in en van het lesgeven is ontnomen. De kleuter in Nederland heeft zijn bestaansrecht verloren. Ze geeft de strijd op.
wsk-kleuteronderwijs.nl 13/02/2013