Activiteit 3 – Evenwichtsbalk

Activiteit 2 – Optillen van lichaamsdelen
18 februari 2021
Activiteit 4 – Activiteiten in de kring
22 februari 2021
Laat alles zien

Activiteit 3

Evenwichtsbalk

 

Leerdoel:

De kinderen kunnen opdrachten uitvoeren op de evenwichtsbalk waarbij de begrippen voor- en achteruit worden gebruikt.

 

Waar?

In de speelzaal of gymzaal. Kan ook gebruikt worden als afsluiting van een spelles.

 

Hoe?

Klassikaal of in groepjes.

 

Observatiepunten:

  • Kan het kind het evenwicht bewaren op een evenwichtsbalk?
  • Kan het kind opdrachten uitvoeren op de evenwichtsbalk?

Materiaal:

  • evenwichtsbalk en/of bank (of lint)
  • blokken
  • hoepels
  • werpring

Toelichting bij de activiteit:

  • In het midden van de zaal staat de bank of de evenwichtsbalk. De kinderen stellen zich in een rij op bij het begin van de balk. Geef dan opdrachten als:
    • loop voorzichtig over de balk (bij angstige kinderen loop je mee naast de balk. Hou eventueel een hand vast).
    • (leg halverwege de balk een blokje neer) loop voorzichtig over de balk en stap over het blokje heen
    • loop achteruit over de balk.
    • neem een blokje, hou dit met twee handen vast en loop over de balk
    • loop over de balk, kniel in het midden en loop door
    • (geef een hoepel) loop over de balk en hou de hoepel met beide handen vast
    • (geef een werpring) leg de ring op je hoofd, loop over de balk
  • Voor de kinderen die weinig moeite hebben met deze oefeningen, kun je de hindernis in het midden van de balk verhogen. Laat ook de kinderen variaties bedenken, ze hebben vaak zeer creatieve ideeën.
  • Kinderen die moeite hebben met (achteruit) lopen, kunnen eerst op een lijn of een lint, dan op de bank en daarna op de balk oefenen. Wijs erop dat ze niet naar de voeten kijken, maar naar het einde van de balk.

 

Voorbeeld van een liedje:

Downloaden Activiteit 3 – Evenwichtsbalk 

met melodie Hoofd, schouders, knie en teen.

-> ga naar de ledensite van de WSK-kleuteronderwijs.

Tilburg, januari 2021
Erica Ritzema

 

 

Onder redactie van: Hans Vermeer
Website/Social Media/vormgeving Lida Boonstra

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *