Activiteit 15
Routes volgen met beperkingen
Leerdoel:
De kinderen kunnen mentaal een (kortste/langste) route uitzetten en lopen.
Waar?
In het lokaal, de speelzaal of op de speelplaats.
Hoe?
Dit is een klassikale activiteit. Eventueel ook uit te voeren als tussendoortje of tijdens de gym.
Observatiepunten:
- Kan het kind een (kortste/langste) route bepalen?
- Kan het kind die route lopen?
Materiaal:

Toelichting bij de activiteit:
- De kinderen zitten in een kring op de grond. Geef een kind de opdracht naar een bepaalde plaats in het lokaal te lopen. De opdracht moet zodanig zijn dat het kind zelf de route kan bedenken. Voorbeelden zijn:
- ga naar het wandrek en dan naar de kast, en neem de langste weg
- ga naar de fontein en neem de kortste weg
- ga langs de blokkenhoek en de puzzelkast naar de deur, maar je mag niet tussen de wastafel en de zandtafel doorlopen
- Evalueer de uitvoering na iedere opdracht met de groep, zodat alle kleuters erbij betrokken zijn.
- Gebruik begrippen die richtingen in de ruimte en ten opzichte van voorwerpen aanduiden (naar, langs, tussen etc.) en uitdrukkingen als: de kortste en de langste weg – omweg – de snelste weg.
Tilburg, maart 2021
Erica Ritzema
Onder redactie van: Hans Vermeer
Website/social media/vormgeving Lida Boonstra